MNFIT-291 Project Proposals: Spring 2001
Per i dag, 25/1/2001 er de følgende prosjekter fremdeles åpne:
2, 3, 18, 19
Project #1: Nettsider for Dansens Historie (Lukket)
Videreutvikling Giraff Nettsted for for nordisk forskningssamarbeid om dans
En gruppe på ca. 15 danseforskere i Sverige, Danmark, Finland og Norge samler og systematiserer historisk kildemateriale om dansens historie i Norden 1800-1850. Dette gjøres ved at vi legger materialet inn på en felles nettsted. Nettstedet inneholder noen innskrivingsskjemaer og enkelt søke- og sorteringsverktøy. Det er basert på databaseprogrammet Aceess, og ble utviklet gjennom en studentoppgave ved deres institutt for 2-3 år siden.
Det er en rekke forskjellige ting som vi ønsker å utvikle videre:
Enkelte av funksjonene fungerer dårlig og må rettes. Deler av systemet kan gjøres mer hensiktsmessig og brukervennlig. Det er ønskelig med systemer for innlegging av bilder.
Det kan gjøres en del webdesign for å forberede at nettstedet etter hvert kan bli åpent for utenforstående. Vi mener vi skal kunne gi god oppfølging på oppgaven og vi er fleksible på hvor stor del av det vi ønsker som kan gjennomføres. Sist jobbet en gruppe på 4 studenter, og det virket hensiktsmessig.
Tekstbehandlingsnært system for søknadsbehandling
Rådet for folkemusikk og folkedans har et gammelt system for søknadsbehandling som vi har laget selv ved hjelp av makroer i tekstbehandlingsprogrammet WordPerfect. Vi trenger et nytt system der vi har mulighet for å:
Vi ser for oss at 2 studenter kunne greie dette. Vi er forberedte på å gi god oppfølging.
Nettsted med søknadsskjema og rettledning
Utvikle nettsted med søknadsskjema som kan fylles ut og sendes inn direkte via nettet.
Rådet for folkemusikk og folkedans ønsker å kunne motta søknader direkte fra et nettsted, og vil gjerne ha lagt opp dette nettstedet med selve skjemaet som kan fylles ut og med rettledningstekster knyttet opp mot hvert punkt. Vi ser for oss at oppgaven kunne løses av 2-3 studenter. Vi er forberedte på å gi god oppfølging.
Rådet for folkemusikk og folkedans
Universitetssentret på Dragvoll
Kontaktperson Egil Bakka tlf 73 59 65 75
Epost:
egil.bakka@hf.ntnu.no
Project #2: HTML GENERATOR (Åpen)
Programmet som vi ønske oss er en generell html-generator.
Det skal brukes til å lage nettsider. Nettsidene skal bestå av kart med
ikon på. Ikonene skal være "klikkbare" og det skal vises tekst som tilhører det valgte ikonet.
Kartene og ikonene kan være vanlige bilder eks. gif, jpg eller tilsvarende som kan leses i en nettleser. Det ikke menningen at dette skal være et GIS system. Det er heller ikke meningen at dette skal være et bildebehandlingprogram. Plasseringen av kart og ikoner skal kun
"beskrives" av programmet og html-taggene skal sørge for å legge ikonet der det skal være på bildet.
Funksjonaliteten skal være av slik karakter at selv en uerfaren datamaskinbruker med ti tommeltotter enkelt skal kunne håndtere verktøyet. Det stiller krav til selve utformingen av grensesnittet i programmet. Videre skal det være enkelt å laste opp nettsidene til nettjeneren som skal
vise sidene.
Et slikt program kan brukes i mange sammenhenger. Et eksempel kan være en elektrofirma som legger inn et anlegg i en ny bygning. Hvert rom i bygningen kan være et kart i programmet. En bryter i rommet kan være et
ikon i rommet med informasjon knyttet til seg. Informasjonen skrives i en i tekstboks som vises når ikonet blir klikket på. Når programmet mates med opplysninger som så legges ut på nettet, blir de tigjengelige for elektrikerene som skal i byggningen for å reparere eller endre det elektriske anlegget. Elektrofirmaet har selvfølgelig utstyrt alle sine ansatte med en eller annen håndholdt dings (mobiltelefon ,pda osv) med
nettleser!
Verktøyene og fremgangsmåten som brukes er opp til studentene selv å velge.
Kontakt person: Halldor Olafsson ( halldor@eteam.no )
Telephone 72592070 eller 91101690(mobil)
Project #3: Nevrale nettverk verktøykasse for DynamicImager (Åpen)
PROSJEKTOPPGAVE:
Utvikle en "verktøykasse" for Nevrale nettverk.
GJENNOMFØRING:
Studere ulike typer av Nevrale nettverk, selektere metoder og løsninger og
implementere disse som biblioteksmoduler i DynamicImager.
HJELPEMIDDLER:
De valgte metodene skal implementeres ved hjelp av DynamicImager API og
skrives i Visual C++.
VEILEDER:
Førsteamanuensis II Ketil Bø (
ketil.bo@idi.ntnu.no)
Project #4: Markedplass for kjemisk avfall (Lukket)
Et web-basert system som vil tjene som "markedsplass" for kjemiske stoffer
som er avfall fra noen fabrikker og skal bli råvare for andre bedrifter.
Systemet skal brukes av 3 typer brukere:
1) de som vil selge sitt kjemiske avfall
2) de som vil kjøpe dette avfallet for gjenbruk
3) system-eier eller administrator
De som blir medlem vil kunne annonsere (ved å fylle og sende et 'form') salg
av sine avfall-produkter (kvalifikasjoner, beløp, enhet pris, osv). De vil kunne se hva de har i
databasen, dvs hva/hvor mye som ikke er solgt ennå. Oppgaven innebærer
modellering av kategorier for kjemisk avfall.
De som vil kjøpe tilbys en fleksibel søking mulighet. For eksempel de kan
søke etter alle selger-firmaer for et bestemt avfall type. Eller de kan
bruke systemet for å utføre mere kompliserte søk. For eksempel de kan
skrive inn deres ønske og be om en løsning. Det kan da bli mulig at
systemet blir nødt til å foreslå mer enn ett firma i tilfeller der det ikke
finnes et eneste firma som møter kjøperens behov når det er snakk om større
mengder av materiale. Systemet skal prøve å foreslå den rimeligste
løsningen for kjøper-firmaet.
De som ikke finner det de vil kjøpe i databasen skal få mulighet til å
sende en annonse om deres kjøpe-ønske (som blir registrert i databasen).
Ønsket skal kunne videresendes til de som er interessert i meldingen.
De som finner det de vil kjøpe og bestemmer seg, skal sende deres ordre(i
et 'form') til system-eieren (ikke til selgeren). System admin/eier skal realisere
kjøp/salg aksjonen. Det må også være mulig å kansellere en ordre.
I tilfelle kjøpet realiseres skal databasen oppdateres og systemet skal
generere( og sende) automatisk email beskjed til både kjøperen og selgeren.
I implementasjonen Access og asp kan brukes.
Veileder:
Pinar Øzturk
Research Scientist
SINTEF Telecom and Informatics
N-7465 Trondheim
NORWAY
e-mail: pinar@informatics.sintef.no
Tel: +47 73592979
Fax: +47 73592977
Project #5: Meldingsutveksling i maritime informasjonsnett (Lukket)
Bakgrunn
SINTEF Tele og Data har ansvaret for ARKMIN-prosjektet (Arkitektur for
marintime Informasjonsnett). Dette er et prosjekt som har gått siden 1999 og
kommer til å vare ut 2001. Det er finansiert av Norges forskningsråd og
Kystdirektoratet. Prosjektet skal utvikle en systemarkitektur for et
informasjonsnettverk for norske aktører innenfor sjøtransport. Eksempel på
slike aktører er Kystdirektoratet, meteorologisk institutt, havner, agenter,
sjøkartprodusenter, trafikksentraler etc. Systemarkitekturen som utvikles
består av følgende deler:
- informasjonsarkitektur (datamodell for domenet)
- funksjonell arkitektur (en oversikt over tjenestene i
informasjonsnettverket)
- kommunikasjonsarkitektur (request-respons-basert meldingsstandard)
Det er startet utvikling av en XML-basert meldingsstandard hvor meldinger
beskrives vha. XML Data Reduced som er en tidlig versjon av XML Schema.
Etterhvert vil W3C's Schema-standard tas i bruk. Prosjektet har nå kommet
til et punkt hvor det er naturlig å starte utprøving av tekniske løsninger
for å realisere et kommunikasjosnett basert på slike meldinger. Det er laget
en demonstrator som viser hovedkonseptene i det man tenker å gjøre samt at
man er i ferd med å teste ut Microsoft BizTalk-server som mekanisme for
fysisk utveksling av informasjon. Demonstratoren er et system som bygger opp
XML-meldinger iht. vår spesifikasjon basert på data fra ulike datakilder.
Dette er et system vi tenker oss skal kjøre hos de fleste aktørene i
informasjonsnettverket. Systemet skal kunne motta forespørsel fra en annen
aktør om å få tilsendt en melding. Systemet skal da lage en slik melding og
sende den tilbake.
Oppgavens innhold
Prosjektdeltakerne skal videreutvikle demonstratoren som finnes i dag og
integrere den med Microsoft BizTalk server. Det er ikke et krav om at dette
skal bli et ferdig produkt, så langt er dette å anse som forskning/utprøving
av ide og konsept. Men en slik utvidet demonstrator vil være viktig for å
selge ideen om et XML-basert meldingsnettverk til bransjen. Demonstratoren
er laget i Visual Basic og kjører på WinNT, men det er mulig å basere seg på
andre språk, verktøy. Microsofts XML-parser (msxml) er en viktig brikke i
demonstratoren. Vi vil gå over til å bruke Win2000 og det kjøpes inn en egen
server for å utvikle/teste på. Oppgaven har to hovedutfordringer. Den første
er å lage et system (videreutvikle demonstrator) som automatisk lager
meldinger iht, XML Schema spesifikasjon. Den andre hovedutfordringen er å
integrere dette med BizTalk-server for utveksling av meldinger. Det er mulig
å vi vil få til et samarbeid med Oceanor i forbindelse med dette arbeidet.
Krav til prosjektdeltakerne
Prosjektdeltakerne må være kjent med utvikling/programmering på
Windows-platform. Visual Basic er nevnt, men Delphi/Java/C++ kan også
fungere. Vi forventer ikke at deltakerne er programmeringsguruer, de
viktigste egenskapene er nysgjerrighet og innsatsvilje, alt annet kan læres!
XML, XML-Schema og Document Object Model vil være sentralt i løsningen som
skal utvikles. SINTEF Tele og Data kan bistå med veiledning underveis, dette
vil være et samarbeid, ikke et kunstig "kunde-leverandør"-oppdrag.
Referanser
ARKMIN, http://www.ninfo.org/html/arkmin_iii.html
XML: http://www.w3.org/XML/ og http://msdn.microsoft.com/xml/default.asp
XML Schema: http://www.w3.org/XML/Schema
DOM: http://www.w3.org/DOM/
BizTalk: http://www.microsoft.com/biztalk/
Kontakt:
Geir Kjetil Hanssen (Geir.K.Hanssen@informatics.sintef.no)
Project #6: Meldingsmodellering og GUI-generering (Lukket)
Bakgrunn
SINTEF Tele og Data har i løpet av det siste året utviklet en metode og et
verktøy (MessageDesigner) for å definere XML-meldinger vha. UML (Unified
Modelling Language). UML er et grafisk språk for modellering. I dette
tilfellet modellerer vi meldinger i UML (kan sammenlignes med
ER-modellering). Meldingsmodellene definerer struktur og innhold
(attributter+datatyper) for meldinger. Vi har laget et verktøy som leser
slike UML-modeller og lager spesifikasjoner for XML-meldinger. Verktøyet
støtter tre ulike standarder, DTD, XDR (XML Data Reduced) og XSD (XML
Schema). Verktøyet er laget i Visual Basic og bruker Microsofts XML-parser.
Så langt har vi jobbet med meldinger for transportsektoren og i
utgangspunktet hadde vi samarbeid med transportaktører i Sverige som ønsket
en metode for å remodellere EDIFACT-meldinger til XML. Vi har etterhvert
benyttet dette verktøyet i et samarbeid med MannesMann i Tyskland og nå i
det siste mot TietoEnator i Finland. Resultatene ser lovende ut og vi har
fått positive tilbakemelding fra EDI/XML-miljøer. Vi ønsker nå å utvide
dette verktøyet slik at det kan generere et grafisk grensesnitt for
innlegging av meldingsinnhold. Grensesnittet skal være web-basert (HTML
eller XML+XSL).
Oppgavens innhold
Prosjektdeltakerne skal bygge ut dagens verktøy slik at det også kan
generere grafiske grensesnitt for å legge innhold inn i meldinger. Det vil
være naturlig å benytte et browserbasert grensesnitt. Verktøyet skal lage
skjemaer basert på UML-meldingsmodeller. Vi benytter et eksternt
UML-modelleringsverktøy som lagrer modellene i et XML-format. Det er dette
formatet som er input til vårt verktøy. Vi er ikke avhengig av å komme fram
til en ferdig løsning, hovedhensikten med dette arbeidet er å jobbe med
ideen og finne fram til konsepter. Men dersom løsningen blir bra kan det
vise seg at dette er noe som etterhvert kan kommersialiseres.
Krav til prosjektdeltakerne
Prosjektdeltakerne må være kjent med utvikling/programmering. Verktøyet er
laget i Visual Studio/Visual Basic, men det kan være aktuelt å gå over til
et annet språk/verktøy. Prosjektdeltakerne må kjenne til XML og gjerne også
DTD, XML Schema og DOM, men vi kan hjelpe til med dette i starten. Enkel
kjennskap til UML er også en fordel, men ikke et krav.
Referanser
XML: http://www.w3.org/XML/ og http://msdn.microsoft.com/xml/default.asp
XSL: http://www.w3.org/Style/XSL/
XML Schema: http://www.w3.org/XML/Schema
DOM: http://www.w3.org/DOM/
UML: http://www.omg.org/uml
MessageDesigner: http://www.informatics.sintef.no/MD/index.htm
Kontakt:
Geir Kjetil Hanssen (Geir.Kjetil.Hanssen@exchange.trd.sintef.no)
Project #7: Demosystem for HCI prinsipper (Human Computer Interaction) (Lukket)
Det skal lages et system for Web med demo/test av animasjon, menyer,
tekst, Fitts lov (vanskelighetsindeks), test av hukommelse (priming
etc.), Gestalt prinsipper, farger etc.
Det er ikke nødvendig med forhåndskunnskap i HCI.
Oppgaven gir mulighet til å lære sentrale perseptuelle, kognitive og
motoriske egenskaper til brukere.
Programmeringsspråk: Java
Antall studenter: 3-5
Veileder: Asbjørn Thomassen (
Asbjorn.Thomassen@idi.ntnu.no)
Project #8: Prolog intepretator i Java med innebygd grafikk (Lukket)
Intepretatoren skal brukes som kjerne i et utviklingsmiljø/kjøretidssystem for interaksjonsagenter (små
Prolog-maskiner med innebygd grafikk som kommuniserer og kjører brukergrensesnittet).
Oppgaven gir innsikt i logikkprogrammering med vekt på Prolog, samt interessante problemstillinger i å generere grafikk i et symbolmanipuleringsspråk.
Antall studenter: 3-4
Veileder: Asbjørn Thomassen (
Asbjorn.Thomassen@idi.ntnu.no)Project #9: Live streaming og content handling on line (Lukket)
Hva
Tilrettelegge og utvikle en online stream service for www.nattguiden.no - denne skal kunne motta innhold fra utesteder / events. Det skal bygges en teknisk løsning som gjør det mulig å håndtere innhold fra brukerene av tjenesten til enten live og/eller on demand. Den tekniske løsningen inkluderer spesifikasjon og klargjøring av set top box for streams, utvikling og tilpasning av brukerapplikasjon(er) til å knytte seg til backbone og publisering av informasjon fra bruker knyttet til web. Denne informasjonen skal og kunne manipuleres av nattguiden.no til å bli brukt redaksjonelt i deres nettsted i tillegg til rene oversikter over planlagte events.
Live event skal publiseres til en on demand tjenste. Denne delen skal være søkbar, og gi mulighet for rating fra besøkende på nettstedet. I tilretteleggingen av live events er det et poeng å utnytte nettets egenskaper og muligheter, fremfor å formidle "TV på Internett". Interaktivitet med live eventen i form av chat - direkte "feedback" til produksjon og brukertilpasning er viktige elementer i denne sammenhengen. Hensikten er at
nattguiden.no skal gi en oppfatning av en "mediekanal" ved arrangementene de dekker og ikke en tradisjonell "WebTVkanal".
Krav
Kunne håndtere live broadcast av rich media
Kunne håndtere on demand broadcast av rich media
Utvikles selvstending og integrerbart med den eksisterende løsning www.nattguiden.no har per i dag.
Hvordan
En gruppe på 3 studenter vil gjøre en prosjektering og utvikling av en system som er i hold til denne presentasjonen. Nattguiden.no legger vekt på distribuert samartbeid og arbeidet vil bli primært bli gjennomført med dette som utgangspunkt og med telefon konferanse som sanntids møtearena.
Backbone i form av streaming tjeneste og nettkapasitet leveres av Studio Apertura ved NTNU.
Kontakt
Håvard Ottesen (havard.r.ottesen@accenture.com)
Project #10: Websider for Nyborg Oppvekssenter (Lukket)
Nyborg skole er en del av Nyborg oppvekssenter og ligger på Byåsen. Senteret består av barnehage, skole og SFO. Nyborg skole har hatt hjemmeside i over et år. Mange ting er evaluert i forbindelse med hjemmesidene.
Oppgave:
Lag en brukervennlig hjemmeside for Nyborg oppvekstsenter hvor satsningsområdene kommer frem.
Dette vil vi at siden skal være:
En åpningsside for elevene, foreldre, ansatte og andre på jakt etter lokal informasjon om det som skjer på skolen og i tilknytning til skolen. Dessuten faktastoff om oppvekstsenteret.
Det er viktig at siden er oversiktilig og enkel å forstå selv for elever i 1.klasse.
Det er viktig at profilen til skolen med de ulike satsningsområdene blir fremhevet. Disse er bl.a. bruk av Bymarka, IKT og sosial læring.
Vi vil gjerne dele sidene inn i Skole info, fag, foreldre, elever, personalet, SFO, barnehagen og lokalmiljø.
SFO og barnehagen mangler sider, så her er vi åpen for kreative forslag. Her kunne vi blant annet tenke oss ulike tjenester for å levere ulike skjema. Vi er også villige til å se på forslag til nye sider for skolen. Vi mangler blant annet gode og enkle lenkesider innenfor prosjekt på hvert enkelt trinn, ei nyhetsside og kanskje en konkurranseside med nye spørsmål hver uke. En presentasjonsside for personalet mangler også.
Addressen til skolen:
Nyborg oppvekstsenter
Gamle Oslovei 35
7042 TRONDHEIM
Tlf: 72 55 82 77
Hjemmesiden ligger på:
http://www.skole.trondheim.kommune.no/nyborg/index.html
Kontakt
Ole Anders Krogstad (oakrogstad@hotmail.com)
Project #11: Tankekart for aktiv læring (Lukket)
Innledning
Intelligente læringsystemer er blitt stadig mer populære i de siste årene, særlig i forbindelse med undervisning via Internett. Ved IDI er det utviklet en infrastruktur, ILS4U, for nettbasert læring som benyttes til undervisning både av egne og andres kurs. I forbindelse med denne prosjektoppgaven er det særlig læringsdelen til ILS4U som er av interesse.
For å styrke den pedagogiske delen av infrastrukturen er det ønskelig å utvikle et system for konstruksjon av tankekart (cognitive map).
Et tankekart er en metode som er brukt i pedagogikken for å aktivisere studenten ved at denne konstruerer et tankekart som gjenspeiler/viser det hun/han lærer.
Prosjektbeskrivelse
Oppgaven går ut på å designe og implementere
- tankekart konseptet som vil muliggjøre bygging og bruk av tankekart i læring
- koblingen mellom læresystemet ILS4U og tankekart
Systemet skal brukes av både veileder og student.
Læringssystemet gjør det mulig å presentere lærestoff i form av tekst, bilder, lyd, video og animasjoner. Det betyr at man vil kunne se på forskjellige type lærings- elementer som er lagt inn i systemet.
Lærestoffet og tankekartet skal kunne vises samtidig. Studenten skal tegne tankekart, i eget vindu, som består av begreper og lenker (med navn) mellom begreper, ut ifra det man får presentert i lærestoffet. Tankekartet blir en slags semantisk nettverk. Studenten skal kunne knytte begrepene til relevante elementer som eksempler, øvinger, videoklipp, animasjon, etc som eksisterer i systemet. Et begrep skal ha en meny som viser hvilke slike elementer studenten har knyttet til dette begrepet. Når et element velges fra menyen skal det visualiseres/utføres på riktig måte.
Implementeringsspråk blir Java.
Kontakt
Pinar Øzturk
Research Scientist
SINTEF Telecom and Informatics
N-7465 Trondheim
NORWAY
e-mail: pinar@informatics.sintef.no
Tel: +47 73592979
Fax: +47 73592977
Project #12: Virtuell korridor (Lukket)
IP-basert kontinuerlig videokonferanse integrert med samarbeidsverktøy.
Bruk av bredbåndskommunikasjon og IP teknologi (Ipv6 ?) for å realisere kontinuerlig videokonferanse mellom ulike geografiske steder. Tenkt brukt som erstatning for tilfeldige møter (ved kaffe-trakter, printer etc) når en organisasjon blir distribuert. Integreres med samarbeidsverktøy, feks applikasjonsdeling. Støtte for overgang mellom uformelt møte (i korridor) til mer formelt møte annet sted (ta vare på samarbeidssituasjonen).
Problemstillingen omfatter mer enn bare programmeringsutfordringer. Det vil derfor være aktuelt å konkretisere og splitte opp i deloppgaver der oppgaver som egner seg for programmseringsprosjekter kan skilles ut.
Prosjektet vil utføres i samarbeid med : Statoil Forskningssenter, Studio Apertura (NTNU).
Kontakt ()
Hans Tilset (hans.tilset@apertura.ntnu.no) - Statoil og Studio Apertura
Eric Monteiro (eric.monteiro@idi.ntnu.no) - NTNU
Project #13
: Konstruksjon av nettbasert virksomhetsplattform for Tømmervik Tekstilverksted, Hitra (Lukket)Beskrivelse av Tømmervik Tekstilverksted
Tømmervik Tekstilverksted ble etablert som ideell stiftelse i 1997. Virksomheten har som mål å styrke identiteten til kystbefolkningen og bidra til at kystkulturen i sterkere grad blir en synlig del av grunnlaget for vår nasjonale felleskultur. Det praktiske målet er vern og videreføring av håndverkstradisjoner med opphav i kystsamfunnet. Verkstedet arbeider lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Verkstedet arbeider primært med tekstiltradisjoner. I det før-industrielle samfunnet var folk langs kysten selvforsynt med klær og annet utstyr laget av ull fra egne sauer. Et høyt kunnskapsnivå om sauedrift, ull og tekstilframstilling var nødvendig for å overleve. Tømmervik Tekstilverksted ser det som sin oppgave å videreføre denne gamle kunnskapen og bringe den inn i en ny tid.
For mer utdypende beskrivelse av virksomheten ved Tømmervik Tekstilverksted henvises til vedlagte bilag.
Bilag 1. Brosjyre fra Tømmervik Tekstilverksted
Bilag 2. Tråder gjennom tidene. Deler av prosjektbeskrivelse.
Prosjektbeskrivelse
Det skal først og fremst konstrueres en hjemmeside for Tømmervik Tekstilverksted (TT). Hjemmesiden skal beskrive de aktivitetene som foregår ved verkstedet. I denne sammenheng er det viktig å kunne presentere materiell på hjemmesiden i form av tekst, bilde, lyd og video. Det skal også være mulig for interesserte å laste ned dokumenter på pdf-format.
Det skal konstrueres en database for lagring av tekst, bilder, lyd og video. Databasen skal organiseres slik at det er mulig å søke etter innholdet på en rasjonell og fornuftig måte.
Det skal konstrueres en kundedatabase. Denne skal inneholde opplysninger om alle som henvender seg til TT via Internett. Alle foretningstransaksjoner skal lagres her.
Alle forespørsler som rettes til TT via Internett skal lagres i database. Det må være mulig fra WEB-grensesnitt å skrive inn spørsmål av anseelig lengde.
Databasen skal plasseres på en server som ikke er lokalisert hos Tømmervik Tekstilverksted. Det vil si at den skal opereres over nettet. All kommunikasjon mellom server og TT skal skje gjennom et WEB-grensesnitt
Utstyr og programvare
Prosjektet disponerer plass på en server med Microsoft Windows 2000 operativsystem. Databasen som skal benyttes er Microsoft SQL-server, versjon 7.0. Eventuelle videopresentasjoner skal streames fra server. Til programmering på serversiden skal en benytte ASP, COM-objekter eller Java. All kommunikasjon fra klientsiden foregår via WEB-browser (Internet Explorer). Til opplasting av filer fra klient til server benyttes programmet SaFileup.
Avsluttende kommentar
Oppgaven er så omfattende at den bør deles på minst to grupper dersom en tar sikte på å løse alle deloppgavene. Det vil være mulig bare å ta deler av den og tilpasse disse til prosjektdeltakernes kunnskaper og interesser.
Kontakt
Arvid Holme (arvid.holme@idi.ntnu.no)
Project #14: Web-basert avvikssystem (Lukket)
Systemering av deler av et web-basert avvikssystem. Objektorientert
systemering i UML (unified modeling language) av et web-basert system for å
melde avvik/ forbedringer. Skal støtte delegering, høringsrunder og forslag. Dette
skal være en del av en kravspesifikasjon. Realisering av deler
vha. perl.
Kontakt
Berit Moen
extend as
ksweb-ansvarlig
mailto:berit@extend.no
tlf: 73545169 (direkte)
CREEK Intro
Creek er et system for kunnskapsmodellering der kunnskapen består både av generelle sammenhenger innen problemområdet (modell-kunnskap) og konkrete erfarte situasjoner (case-kunnskap). Systemet gjør det mulig å kombinere case-basert og modellbasert resonnering, og benyttes for å assistere folk i å ta best mulige beslutninger, samt å lære gjennom det arbeidet de gjør.
Kontakt (for alle 3 CREEK Prosjekter)
Agnar Aamodt (
agnar@idi.ntnu.no) - NTNU
Project #15: CREEK på Web (Lukket)
Oppgaven går ut på å tilrettelegge systemet CREEK for kjøring på Web. Den versjonen av Creek det er snakk om her er skrevet i Java.
Mer konkret: Det skal utarbeides Web-sider for å navigere mellom en generell beskrivelse av systemet, en enkel tutorial, og en demokjøring. Demosystemet skal spille sammen med det underliggende Creek-systemet og ikke lages som et separat system. Det fins et grafisk grensesnitt til Creek (Java), som både støtter modellering av kunnskap og kjøring av resonneringen for å løse et problem gjenfinning og gjenbruke av et tdiligere lignende case. Dette skal mao. gjøres kjørbart fra Web.
Project #16: Input Case interface for CREEK (Lukket)
Det skal lages et grensesnitt for beskrivelse av hendelser (case), for input til systemet Creek (se øverst). Innholdet (feltene) i input-skjemaet skal genereres automatisk utifra kunnskapsmodellen.
Mer konkret: Dere skal ta en gitt kunnskapsmodell i Creek, og bruke en beskrivelse av hva slags kunnskap/informasjon et case inneholder, til å generere et brukegrensesnitt egnet for utfylling av konkrete data, og sjekk om enkelte datatyper mangler eller er inkonsistente. Ideelt sett skal brukeren bli ledet til å gi riktige verdier idet de legges inn.
Project #17: XML export-import av kunnskapsmodeller for CREEK (Lukket)
I Creek (se øverst) er det definert en datastruktur for representasjon av kunnskap, implementert i Java. Vi ønsker mulighet for å importere strukturer definert i XML, samt exportere (del)strukturer i samme format.
Mer konkret: Et XML format må defineres, en leserutine må skrives for å lese XML inn i Creek representasjonen, og det må skrives en tilsvarende eksportrutine. Enkelte komponenter for fins allerede (Java-klasser).
Project #18: Hjemmesider for RENATE-Senteret (Åpen)
RENATE-senteret (Nasjonalt senter for REkrutering i NAturvitenskapelige og
TEknologiske fag) på Gløshaugen trenger noen til å lage hjemmesider for dem.
Studentene må lage en databasebasert løsning (oppknytting mot den nasjonale
opptaksdatabasen) med en del Java-apletter for å automatisk bygge opp mulige
studieløp for interesserte elever.
Det burde holde med 2 studenter, men det burde ikke være vanskelig å gi arbeid
til 3.
Forkunnskapskrav:
Databasekunnskaper, programmering, brukergrensesnitt, systemering.
Kontakt
Terje Rydland (
terje.rydland@idi.ntnu.no)
Project #19: Hjemmesider for Trondhjem Rotaryklubb (Åpen)
OPPGAVE:
Designe og implementere en Webside for Trondhjem Rotaryklubb.
BAKGRUNN: Trondhjem Rotaryklubb er Trondheims eldste klubb og fyller 75 år
i år.
I den forbindelse vil vi gjerne ha utviklet en litt spesiell hjemmeside for
klubben.
GJENNOMFØRING:
Websiden designes og implementeres med vekt på å gjøre den både spesiell,
interessant og informativ. Den skal inneholde opplysninger om byen,
klubben, historien, medlemmene etc.
Kontakt
Ketil Bø (ketil.bo@idi.ntnu.no)