Lasse's enkle tips om rapportskriving
Ifm.
veiledning av mindre og større prosjekt samt diplomoppgaver har jeg laget
en stikkordsmessig oppramsing av tips/ting å huske på m.m. ifm. rapportskriving.
Dette er tildels et spørsmål om smak og behag. Systematikk og kvalitet
er dog viktig uansett stil! Legg merke til at en rekke av kravene nedenfor
er i konflikt med hverandre, dvs. fokuserer man for mye på ett kan det
lett gå ut over et annet. Dette er noe av det som gjør skrivingen utfordrende
og spennende.
Sist
revidert 1 okt 2008. Kommentarer og forslagsendringer mottas med takk,
helst pr. mail til Lasse (se nederst på siden).
|
|
- Rapportskriving
er "et fag i seg selv"
- dere
får eller har fått ulike tilbud om kurs i rapportskriving på
ulike nivå, ta i mot disse !
- Disposisjon
- klarlegg struktur
tidlig, putt inn stikkord.
- legg gjerne frem
oppdatert disposisjon/innholdsfortegnelse i hvert eneste veiledningsmøte
- 1: intro
- 2: "state-of-the-art"
/ Bakgrunn. Organiser etter ideer/konsepter, ikke etter tid, forfatter,
el. geografi. (Ideelt sett, prøv å rydd opp i det som er
skrevet om temaet).
- 3 - (n-1): topp-ned.
Kan oppfattes som en tre-struktur. En må ikke nødvendigvis "gå like
dypt ned i alle grener" - ofte er det nødvendig å begrense
arbeidsmengden. En tradisjonell oppbygging som også brukes er en
"topp-ned-sekvens:" * Krav -> (Topp-nivå design) ->
Detaljert design -> Implementasjon -> Test (testplan og testresultater).
Alternativ mer forskningsrettet struktur: 1: intro, 2: s-o-t-a, 3: Research Questions, 4: Method, 5: Experiments, 6: Evaluation.
- n: erfaringer, diskusjon,
konklusjon, videre arbeid. (Delkapitlet "Videre arbeid" er smarte
greier, her kan en snu noe negativt (det at det er noe en ikke rakk) til
noe positivt, ved at en viser fornuftige tanker og ideer for hva som bør
gjøres fremover.)
- n++: vedlegg (man
kan ikke forvente at sensor leser disse, men at hun blar i dem, gjør stikkprøver
og vurderer dem.)
- Begynn tidlig!
- Skriving tar vesentlig
mer tid enn lesing.
- Skriving tvinger
fram mer grundig forståelse (Jfr. erfaringer ved å forklare et problem
til en venn/kollega)
- Hopp i det!
Lever notater og kladd til veileder selv om det ikke er helt ferdig. (Uten
noe å lese er det vanskelig å veilede)
-
Vis interesse og seriøsitet!
Tenk på hva som motiverer en veileder til innsats
- Teknisk skriving
=/= skjønnlitteratur
- overordnet mål:
"hjelp leseren"
- konsistens framfor
variasjon, men gjerne variasjon der det ikke forvirrer.
- definisjoner, presisjon
- fjern muligheter
for misforståelser el. ulike tolkninger
- figurer og tabeller
hjelper
- åpenhet/ærlighet/eksakthet
(se plagiarisme)
- opphavsrett, copyright
- Plagiarisme tolereres
ikke!
- skjult avskrift tolereres
ikke
- kopiering er lov,
forutsatt at kilde klart oppgis og omfang/grad av kopi er angis
- det er studentens
arbeid som skal vurderes.
- omfattende avskrift/kopiering
er dumt. Å "tegne av" en figur er dumt. (Men på den annen siden
kan en ikke forvente at sensor har eller skaffer de sentrale referansene.)
Rapporten bør være fullstendig (Eng. selfcontained)
- mer eller mindre
ukritisk kopiering av informasjon fra internett er anerkjent som et økende
problem ved universiteter i hele verden. Faglærere er på vakt mot dette,
og søkeroboter gjør det lett å avsløre slikt.
- Fortsettelse av tidligere
arbeid
Hvis arbeidet er en fortsettelse av prosjektarbeid, sommerjobb el.l. skal
det klart gjøres rede for dette på et egnet sted tidlig i rapporten (f.eks.
i forord el. introduksjon). Det skal være lett å vurdere hva som er gjort
i dette prosjektet.
- Engelsk
- Maksimer
- innhold (prøv å oppnå
høy "informasjonstetthet" uten at det går utover lesbarhet/forståelighet)
- lesbarhet
- forståelighet, klarhet
- Minimaliser
- Vis måtehold ("unngå
målforskyvning") - balanser!
(Målforskyvning er et vanlig navn på det faktum at en lett
kan skli ut på siden for et problem en sliter med å løse,
og så heller jobbe med andre ting som er på siden eller langt
vekk fra hovedproblemet)
- ikke bruk for mye
tid på
- typografi - layout
- fikse finesser
- informasjons-innhenting
(viktig med mye og god info, men "du kan bli borte der ute".
Finn den rette balanse).
- ambisjoner (de fleste
student-prosjekter er for ambisiøse. Ambisjoner er bra men realisme er
også viktig)
- Kvalitet framfor kvantitet
- Bedre å gjøre litt
bra enn mye dårlig.
- Vil du at ditt prosjekt/rapport
skal leve videre?
- HW og SW-dokumentasjon
Det finnes mange måter å dokumentere HW, SW og systemer på. Viktig er systematikk
og "tenke på" leseren/konstruktøren.
- Sunn fornuft og hardt,
systematisk arbeid
En viktig egenskap mange veiledere/arbeidsgivere ønsker seg hos
studenter/ansatte er at man er selvdrevet, dvs. at man står på
og jobber med oppgaven selv om det går tungt i perioder eller man "står
fast". Det er du som skal gjøre arbeidet, og om veilederen blir
en "flaskehals" bør det ikke bremse deg. SELVDREVET = SELVstendig
+ DRIV.
- Sett deg inn i leserens
situasjon
- faglærer/sensor
- deg selv om 1 mnd
el. 1 år
- Rapport som en tre-struktur
- topp-ned planlegging
- "parallell skriving",
dvs. skriv notater, stikkord, ideer "rundt omking" i rapporten
der ting hører hjemme i rapport-strukturen. Moderne tekstbehandling
er her et fantastisk hjelpemiddel.
- abstraksjon er viktig
(ting er ikke nødvendigvis lett selv om du har forstått det i øyeblikket.)
- Referanser/bibliografi
- første ref: ... Ole
Hansen [Han94] beskriver at ... (Nevn evt. tittel på verket hvis det har
en sentral plass i arbeidet)
- senere ref: ... bla
bla [Han94]
- sitat (avskrift)
må merkes
- liste bak, nok info,
riktig info, (Hva er hensikten?), spes. navn. (få liker at eget navn staves
feil)
- format uvesentlig
(bibtex er bra), systematikk og presisjon er viktig. (Pass på å
beskytte store bokstaver i latex slik at ikke NTNU blir skrevet som ntnu
osv.)
- noter ned alle nødvendige
fakta om kilden når du finner den! (rett før innlevering har du glemt
det). Viktigheten av dette punktet er noe redusert etter at søkemotorer
og digitale bibliotek har gjort det mye lettere.
- Figurer og grafiske
fremstillinger
- bruk for å hjelpe
leseren
- forventes
- stort spillerom ->
bruk fornuft (visualisering et fag i seg selv) (excel, gnuplot, matlab osv.)
- Tekstbehandlings-systemer
- framemaker (NTNU
har fortsatt lisens)
- latex (Mange dr.stip
bruker dette) (Noen nevner bruk av "eclipse med riktig plug-in")
- Haakon har tipset
om TexNicCenter
som skal være bra for å skrive latex under Windows. Gratis.
- word, mange har fått
problemer, men det er blitt bedre (og verre...)
|
|
Editor: Kontorsjef: Eivind Voldhagen |
Contact address: Lasse KROELLALFA idi PRIKK ntnu PRIKK no |
Last updated: 01.10.2008 |
|